Inbound marketing strategie voor leadgeneratie en het versterken van klantrelaties

TRC Advocaten

Voor TRC Advocaten, een middelgroot advocatenkantoor, ontwikkelden we een inbound marketing strategie, geheel aansluitend op de wens om online te groeien en daarnaast structuur en regelmaat in de marketingactiviteiten te brengen. Deze strategie is gericht op zowel het aantrekken van new business, als het versterken van de relatie met bestaande cliënten.

  • Inbound marketing
  • HubSpot
  • Inzicht in ROI
  • Strategisch plan
  • Richt je op de juiste doelgroep

Online zichtbaarheid voor de juiste doelgroep

De uitdaging van TRC Advocaten was dat er aan online marketing gedaan werd, alleen dat er geen inzicht was in of de juiste doelgroep bereikt werd, wat de activiteiten opleverden en wat het strategisch plan erachter was.

Het kantoor had de wens de marketingactiviteiten in de toekomst niet meer actief te richten op “de onderkant van de markt”, maar om een marketingstrategie neer te zetten waarbij de juiste doelgroep wordt aangesproken. De aansluitende doelen voor deze strategie zijn:

  • Leads genereren
  • Relatie met huidige cliënten versterken
  • Meetbaar en inzichtelijk maken van marketingactiviteiten
  • Inzichtelijk maken en automatiseren sales en acquisitie
  • Enthousiasmeren, ondersteunen en ontlasten van interne organisatie op marketing gebied

Online groeien met de inbound marketing strategie

De groeiambitie van TRC Advocaten maken we waar met behulp van de inbound marketing strategie. Hiermee richt je je actief op jouw doelgroep en speel je in op de problemen waar zij ’s nachts wakker van liggen. Inbound marketing draait om het aantrekken van klanten door het aanbieden van interessante en relevante content in iedere fase van de buyers journey. Potentiële klanten vinden deze informatie op blogs, zoek machines en social media.

Het beginpunt was het in kaart brengen van de ideale klant, de buyer persona’s, zodat we de strategie naadloos hier op aan kunnen sluiten. Zo zorgen we niet alleen voor meer bezoekers op de website, maar voor de juiste bezoekers. We hebben verschillende sessies georganiseerd om gezamenlijk in beeld te brengen wat de doelgroep is, wie de buyer persona’s zijn, welke strategie hierbij aansluit en welke content hiervoor nodig is.

Kennisoverdracht is belangrijk bij onze samenwerking. We voeren de strategie samen uit, maar ontlasten de organisatie waar nodig. Denk hierbij aan:

  • het bouwen van een marketing database;
  • het versturen van e-mails;
  • ondersteuning bij het organiseren van events;
  • het creëren van content in samenwerking met onze vaste copywriter, Ine van de Laar van Strike a Pose;
  • het verzorgen van workshops, zoals een workshop blogs schrijven, zodat de advocaten van TRC Advocaten leren goede content te produceren om hun waardevolle kennis te delen.

Wat levert inbound marketing op?

Het resultaat is dat er doorlopend marketingactiviteiten uitgevoerd worden, op basis van een strategisch plan én gericht op de juiste doelgroep. Het aantal leads groeit, en deze groei wordt steeds sterker.

De betrokkenheid bij bestaande relaties is vergroot, zo is het aantal inschrijvingen voor evenementen en workshops toegenomen. Er is grote interesse voor de maandelijkse email update en het aantal volgers op LinkedIn is met 50% toegenomen.

De blogs worden met steeds groter enthousiasme gelezen en zorgen voor meer verkeer op de website. Nog steeds groeien deze aantallen door het actief voeren van inbound marketing campagnes.

Laatste belangrijke doel, er is inzichtelijk gemaakt wat de marketing inspanningen opleveren en wat er op de website gebeurt. Geen black box meer, maar inzicht!

Wil jij ook een succesvolle inbound marketing strategie?

Maak kennis met Webwonders.

Plan een kennismaking